Meşhed Gezi Notları

Yezd’den Meşhed’e gitmek üzere otobüsteki yerimi almıştım. Otobüs hareket etmeden hemen önce bilet görevlisinin pasaport kontrolü yaptığını gördüm. Yabancı uyruklu kişilerin pasaportları kontrol ediliyordu. Nitekim bende pasaport kontrolünden geçtim. Kontroller tamamlandıktan sonra otobüs Meşhed’e gitmek üzere hareket etti. Ön koltukta oturan Tebriz’li bir vatandaş vardı. Kendisi Azerbaycan Türkçesi konuşuyor. Ona bu kontrolün ne amaçla yapıldığını sordum. Kendisi bana; Türkmenistan’a şu sıralar illegal yollar ile geçişlerin olduğunu ve DAEŞ Terör Olayları kapsamında bir dizi güvenlik amacı ile kontrollerin yapıldığını söyledi.

Yaklaşık yarım saatlik bir gecikme sonrası otobüs Meşhed’e gitmek üzere hareket etti…

Ertesi gün sabah saat 08.15 sularında Meşhed’e geldik. Şehrin dışında olan otobüs terminali son durağımız oldu. Buradan dilerseniz 10.000 Tümene taksi ile İmam Rıza Kompleksi’ne geçebilir –ki bu bölge şehir merkezi olur veya toplu taşıma araçları ile 500 Tümene ulaşımınızı sağlayabilirsiniz. Ben otobüsten indikten sonra toplu taşıma araçlarına binerek İmam Rıza Kompleksine geldim.

Kompleksin yer aldığı bölge şehrin kalbinin attığı yer. Çarşı alanları, alışveriş merkezleri, oteller ve restoranlar tamamı bu bölgede. Zira On İki İmamdan biri olan İmam Rıza’nın kabrinin burada olması hem şehre hem de bu bölgeye adeta bir canlılık katmakta. Nitekim burada sabahın erken saatleri olmasına nazaran aşırı bir kalabalık olduğunu görüyorum. Kompleksin çevresi yeşil alanlar ile dolu. Burada insanların yattığını, yer yer sabah kahvaltılarının yapıldığını görüyorum. Oturacak boş bir yer bulabilmek neredeyse imkânsız. Neyse ki kendime ufak bir oturacak yer buluyor ve biraz burada vakit geçiriyorum. Çevreyi gözlemliyorum. Herkes birbirine bitişik vaziyette oturmakta. Temas etmeniz bile kuvvetle muhtemel. Yanımda oturan bir Türkmen ile tanışıyorum. Kendisine sabahın bu saatinde bu kalabalığın ne olduğunu soruyorum. O ise; İmam Rıza’nın kabrinin burada olması Şii dünyası için çok önem teşkil etmekte. Yılın her ayı hatta her günü başta İran şehirleri olmak üzere çevre ülkelerden birçok Şii vatandaşın buraya ziyarete gelir olduğunu bana söylüyordu.

İmam Rıza Kimdir?

Oniki İmam’ın sekizincisi olan İmam-ı Ali Rıza (r.a), İslam peygamberi Hz. Muhammed (s.a.v) torunudur. Yedinci İmam Hz. İmam Ali B. Musa (a.s) oğludur. Hicretin 148. Yılı Medine’de dünyaya gelmiştir. İmam Ali Musa vefat ettikten sonra imamet makamına ulaşmıştır. Hicretin 200. Yılında zehirlenme sonucu şehit edilmiştir. İran’ın günümüz Meşhed şehri denilen Tus şehrinde yatmaktadır.

Saat 10.00’a kadar vakit geçirdim oturarak. Bu esnada çevreyi gözlemledim. Kompleks girişine geldiğimde sıkı bir güvenlik önlemlerinin olduğunu gördüm. Ana giriş kapının hemen sağ tarafında emanetler bölümü vardır. Komplekse çanta ile girilmesi yasak. Emanetler bölümüne giderek çantanızı veriyorsunuz. Sizden adınız soyadınızın söylenmesi isteniyor ve bir fiş karşılığında süresiz eşyalarınızı emanete teslim edebiliyorsunuz. Kompleks içerisinde profesyonel fotoğraf makinesi ile çekim yapmak yasakken, telefon ile çekimler serbesttir. Nitekim fotoğraf makinem ile birlikte çantamı emanete bıraktım. Girişte x-ray cihazları ile arandıktan sonra İmam Ali Rıza Kompleksine giriş yaptım. Geniş bir avluya sahip burası. Harika bir mimari, göz alıcı işlemeler avlusunu tamamlayan halılar ve binlerce ziyaretçi… Güzel bir kombinasyon içerisinde.

İmam Rıza Kompleksi, Meşhed

Avlu içerisinde gezerken yanıma bir kişi yaklaştı. Burada görevli bir turist rehberi. Gelen yabancı turistler için İmam Rıza hakkında bilgi ve kompleksi gezdirme hizmeti vermekte. Bunu ücretsiz bir şekilde yapıyor. Kabul ettim. 2 turist daha bulalım ve geziye başlayalım dedi. 10 dakika bekledikten sonra bir Tayvan’lı ve bir İtalyan turist ile geziye başladık. İngilizce dilinde verilen hizmet gayet açıklayıcı. Rehber eşliğinde kompleksi tam anlamıyla gezebilirsiniz. Kompleks 75 hektar alan üzerine kuruludur. Burada cami, müzeler, eyvanlar, medreseler, kütüphane, restoran gibi çeşitli yapılar mevcut. Şii toplulukları için çok önemli bir ziyaret yeri olan Meşhed şüphesiz İmam Rıza Kompleksi ile bir bütün olarak anılmaktadır. Dönemin Tus şehri İmam Rıza’ya ev sahipliği yaptıktan sonra her geçen gün gelişmiştir.

Rehberimiz 2 saate yakın hiç yorulmadan bize hizmet verdi. Çok kapsamlı bir şekilde anlattı burayı. Kompleksi karış karış gezdirdi ve Camii içerisinde çeşitli anlatımlar yaptı. İmam Rıza türbesinin yer aldığı camii gerçekten görülmeye değer. Muhteşem cam işçiliği ve altın kaplamalar gerçekten göz alıcı her biri. İmam Rıza’nın yer aldığı türbeye yaklaşmak neredeyse güç. Türbenin yer aldığı kapılar, duvarlar bile insan seli arasında görünmüyor. Duvarlara yüzünü sürenler, kapıları öpenler ve ağlayanlar… Türbeye yaklaşmayı başaranların attığı çığlıklar ve ağlamalar gerçekten büyüler nitelikte. O anı yaşarken atmosferin etkisinde kaldım. Tüylerim diken diken oldu. Zor oldu fakat bende İmam Rıza kabrine gelebildim. Türbeye dokundum, yerel halk ile bir bütün oldum. Türbenin yer aldığı bölüm muhteşem bir dekora sahip. Olağanüstü bir cam işçiliğini burada görebilirsiniz.

İmam Rıza kabrini görerek oradan ayrılıyor ve cami içerisinde geziyoruz. Avluda tekrar bir gezinti yaptıktan sonra rehberimiz turun bittiğini söylüyordu. İtalyan ve Tayvan’lı arkadaş teşekkür ederek ayrıldı. Bende tam ayrılmak üzereyken rehberimiz beni bağlı oldukları birim odasına davet etti. Kabul ederek oraya gittik birlikte. İçeride Azerbaycan Türkçesi bilen görevlilerde vardı. Sohbet ettik ve Türkiye’den geldiğimi bilen rehberimiz arkadaşlarına Türk olduğumu söylüyordu. Mutlu olmuşlardı. Kompleks içerisinde yer alan restorana gittik yemek yedik ve sonra tekrar döndük. Burada unutamayacağım bir hediye verdiler bana. Bir çanta ve içerisinde inancım doğrultusunda yer alan Kuran-ı Kerim. Bu gerçekten hayatım boyunca unutamayacağım ve manen değerli bir hediye. Kendilerine teşekkür ederek ayrılıyordum oradan.

İmam Rıza Kompleksi, Meşhed

Kompleksten dışarı çıkarak emanete bıraktığım çantamı geri alıyorum. İmam Rıza Kompleksinin ana giriş kapısı bir hayli kalabalık. Burada aynı zamanda bir çarşı alanı yer almakta. Yerli ve yabancı birçok turistin alışveriş yaptığını burada görebilirsiniz. Yöresel lezzetleri tadabilir, hediyelik eşyalar alabilirsiniz. İran’a özgü halılar, ipek şallar, Meşhed’i temsil eden çeşitli eşyalar ve Şii inancına yönelik kitaplar burada satılmakta. Burası aynı zamanda otel, hostel ve misafirhanelerin olduğu bölge. Fakat özellikle yaz ayları gelen binlerce yerli ve yabancı turist nedeniyle boş oda bulmak neredeyse imkânsız.

Pazar Yeri, Meşhed

Saat 18.00’a kadar Meşhed, İmam Rıza Kompleksi başta olmak üzere çevresinde gezindim. Burası aynı zamanda İran gezimin son durağıydı. Akşam yemeği için kompleks çevresinde yer alan bir restorana girdim ve karnımı doyurmak için bir şeyler yedim. Daha sonra Tebriz’e giderim düşüncesi ile şehirlerarası terminale geldim. Buradan Tebriz’e gidebilmek için bir bilet almalıyım. Hamsafar Co. Firmasının olduğu yazıhaneye gelip Tebriz’e bir bilet sorduğumda ise her gün saat 13.00 ile 15.00 saatlerinde direkt Tebriz’e otobüslerin olduğunu öğreniyorum. Bende diğer bir alternatif olan Tahran’a bilet kestirdim. Böylece Tahran’a gidip buradan da Tebriz’e geçeceğim. Saat 20.00’a Tahran’a 20.000 Tümen karşılığında bir bilet aldım. Vip otobüsler 45.000, 2. Sınıf otobüsler 30.000 ve klasik otobüsler ise 20.000 Tümendir. Pek fazla beklemiyorum terminalde. Saat 20.00 oluyor ve perona gelen Tahran otobüsümdeki yerimi alıyorum. Yanımda oturan bir bilgisayar mühendisi. Adı Mohsen. Mohsen, Meşhed’e iş amaçlı gelmiş ve tekrar Tahran’a dönüyor. Yol boyunca bana çok yardımcı oldu. Mola yerlerinde yemek ve çay ısmarladı sağ olsun. Yol boyunca pek fazla uyumadık. Bol bol sohbet ettik kendisi ile. Tahran’a sabah 07.00 sularında indik. Buradan Tebriz’e geçeceğimi Mohsen’e söyledim. Birlikte Hamsafar Co. Firmasına gittik. Buradan bana Tebriz için bir bilet aldık. Bilet saati 09.00. Henüz 2 saat var. Mohsen bana bu 2 saat boyunca önce bir kahvaltı ve sonra terminal çevresinde kısa bir yürüyüş yapabiliriz teklifinde bulunuyor. Ben ise önce kabul etmiyorum. Zira Mohsen’in işi olabilir diyerek kendisine beni beklememesini söylüyorum fakat kabul etmiyor. Mohsen ile birlikte ilk önce bir kahvaltı yapıyoruz terminal içerisinde. Daha sonra terminale yakın olan Azadi Kulesi’ne gidiyoruz. Burada hatıra amaçlı bir fotoğraf çekiniyoruz.

Azadi Meydanı, Tahran

Saat 09.00’a yaklaşıyor ve tekrar terminale dönüyoruz. Mohsen sağ olsun Meşhed’den Tahran’a kadar olan süre zarfında bana çok yardımcı oldu. Otobüs saatim geliyor ve Mohsen ile burada ayrılıyoruz. İletişim numaralarımızı ve sosyal medya hesaplarımızı aldık. Kendisiyle halen görüşmekteyim. Seyahat etmenin en güzel yanı da birçok arkadaş kazanmak olsa gerek…

Tahran’da kalmadım. Zira 2014 yaz aylarında Tahran’a bir kez daha gelmiştim. Bir önceki seyahatim olan Tahran deneyimlerimi “Tahran Gezi Notları” ve “Tahran Gezilecek Yerler” adlı yazılarımdan okuyabilirsiniz.

6 saat süren Tahran-Tebriz otobüs yolculuğum sonrası saat 15.00 sularında Tebriz’e iniyorum. Buradan evlerinde kaldığım Mehdi’nin oraya geçiyorum. Mehdi ve ailesi ilk günkü misafirperverliği ile beni karşılıyorlar. 18 gün süren İran turum sonrası sıcak ve yorgunluktan hasta düşmüştüm. Mehdi ve ailesinin yanında bir 5 gün daha kaldım. Ben Bakü’ye gitmeye hazırlanırken bu değerli aile beni hasta hasta gitmemem konusunda uyardı. Bırakmadılar da zaten beni. Aile beni oğulları gibi benimsemişti. İyileşmem için aile seferber oldu. Sıcak içecekler, yemekler ve ilaç takviyeleri ile kendime gelmem için ellerinden geleni yaptılar. Bakü’ye gitmeme de bu esnada müsaade etmediler. 2 gün dinlendikten sonra Tebriz, Azerbaycan konsolosluğuna giderek vize başvurusunda bulundum. Azerbaycan, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarından vize ücreti talep etmiyor. Bir fotoğraf ve vize başvuru formu ile birlikte 3 iş günü sonrası vize çıkmakta. Nitekim vize başvurum ardından 3 iş günü sonrasında Azerbaycan’a olan vizem hazırdı. Mehdi ile birlikte konsolosluğa gelerek vizemi aldım. 21 gün kaldığım İran’dan artık ayrılma vakti gelmişti. Beni bekleyen yeni bir ülke, yeni insanlar, kültürler ve gezilecek yerler…

Azerbaycan vizesi ve İran-Azerbaycan arası ulaşım bilgilerini bir sonraki makale olan “Azerbaycan Gezi Rehberi” adlı makalemden okuyabilirsiniz. Ayrıca “Azerbaycan Gezi Notları” ve “Azerbaycan Gezilecek Yerler” adlı konulardan da deneyimlerimi okuyabilir faydalı bilgiler edinebilirsiniz.