Türk Pasaportu ile Ermenistan Sınır Geçişi

Sabah saat 09.00’da kalkarak önce bir kahvaltı yaptım ve daha sonra hostelin önünden geçen Ortaçalı minibüslerine binerek otobüs terminaline geldim. Terminal 2 katlı. Üst katı lokanta ve döviz bürolarının olduğu yer. Zemin kat ise şehirlerarası otobüslerin kalktığı yer. Aynı zamanda otobüs biletleri burada satılıyor. İstanbul, Bakü, Moskova ve Erivan’a her gün otobüs seferleri mevcut.

Erivan’a giden ilk araca biletimi alıyorum. Yazıhanede Gürcü ve Ermenice bilen personeller çalışıyor. İngilizce veya Türkçe bilen maalesef yok. Eğer bir yardım almak isterseniz Ulusoy ve Metro yazıhanelerinde Türkçe bilen çalışanlar mevcut. Onlar size yardım edeceklerdir. Erivan ulaşımı için 30 Lari bilet ücreti ödedim. Erivan’a hareket saatimiz 11.30. Yolculuk yaklaşık 5 saat sürüyor. Yaklaşık 45 dakika terminalde oyalanarak vakit doldurdum. Bu vakti terminal içerisinde yer alan Türk lokantaları ve bir kahvehanede geçirebilirsiniz.

Saat 11.30 olduğunda minibüsteki yerimi aldım. Aracımız tamamen dolmuştu. Benle birlikte 4 yabancı turist daha vardı Erivan’a giden. Diğer yolcular Ermeni vatandaşı. Şoförümüz Gürcü. Erivan’a giden araçlar gayet iyi. Biz Mercedes Vito ile gidiyoruz…

Tiflis’ten Ermenistan Sınır Kapısı’na yolculuk 1 saat sürüyor. Yollar gayet bakımlı. Saat 12.20 sularında nihayet Ermenistan Sınır Kapısı’na geliyorduk. İçimi yeni bir ülke görme mutluluğu ve heyecanı kaplıyor. Eşyalarımızla birlikte araçtan iniyor ve Gürcistan sınırından çıkışımızı yapıyoruz. Türk pasaportumu gören görevli Gürcü polis gülümseyerek “Güle güle” diyordu. Gürcistan sınırını geçtikten sonra yaklaşık bir 200 metre yürüyeceksiniz. Ufak bir köprü ve altından Debed Nehri geçiyor. Gürcistan-Ermenistan karayolu sınır geçişi Bagrataşen, Sadakhlo Sınır Kapısı’ndan yapılıyor.

Sadakhlo Sınır Kapısı

Nehri de geride bıraktıktan sonra karşımda Ermenistan Sınır Kapısı ve dalgalanan bayrağı beliriyor. Sınır kapısının hemen sol tarafı vize başvuru yeri. Oraya doğru yöneliyor ve vize istediğimi söylüyorum görevli polis memuruna. Kendisi vize başvuru formunu veriyor ve doldurmaya başlıyorum. İkamet adresine Envoy Hostel yazabilirsiniz. Ermenistan Vize Ücreti 10 dolar. Başvuru esnasında fotoğraf istemediler. 2 dakikada vize hazır! 21 günlük vize vermişler.

Ermenistan vizesi

Vizeyi aldıktan sonra araçların geçiş yaptığı kapıdan sağ tarafa geçiyorsunuz. Yaya geçişleri ve pasaport giriş damgaları buradan vuruluyor. Pek bir sıra yok. Birkaç tır şoförü ve biz yolcular. Yaklaşık 5 dakika bekledikten sonra sıra bana geliyor ve pasaportumu görevli polis memuruna uzatıyorum. T.C ibaresini gören polis memuru kafasını kaldırıp şöyle bir süzüyor beni. İçimden, tamam dedim başlayacak soru sormaya şimdi diye geçiriyorum. Bilgisayardan bilgileri kontrol ederken tekrar başını kaldırıp bana baktı. Ve nitekim bu esnada başladı soru sormaya. Azerbaycan’a neden gittiniz, Ermenistan’a neden geldiniz ve kaç gün kalacaksınız diye 3 soru sordu. Gezmek için geldiğimi ve 2 gün kalacağımı ifade ettim kendisine. Pasaportumu tekrar kontrol etti ve nihayet giriş damgasını pasaportuma çat! diye vurdu. Pasaportumu alan ben olay mahallinden hızlıca uzaklaşarak Ermenistan topraklarına adımımı attım. 🙂

Yani öyle risk teşkil eden bir şey yok aslında. Ya da bana mı iyi bir polis denk geldi?

Efsanelere kulak asmayın. Gönül rahatlığı ile Ermenistan’a gidin ve başkent Erivan başta olmak üzere diğer şehirlerini gezin. Soykırım hakkında hiçbir soruya maruz kalmayacaksınız. Üstelik vize alımı da son derece basit ve ucuz.

Artık Ermenistan topraklarındayım. Diğer yolcularda giriş işlemlerini hallettikten sonra bizi bekleyen minibüsteki yerlerimizi tekrar alıyoruz. Yaklaşık 4 saat süren bir yolculuk bekliyor bizi. Ermenistan sınırını geçtikten sonra her şey bir anda değişiyor. Uçsuz bucaksız bozkır alanlar, köhne evler ve araçlar. Fakat özellikle belirtmeliyim ki sınır geçişinden sonra başlayan muhteşem bir doğa ve dağ manzarası yolculuğunuzu son derece keyifli hale getirecektir. Mayıs ve Eylül ayları Ermenistan seyahati için en ideal mevsim. Bu aylarda yapacağınız karayolu ile Erivan seyahati yemyeşil vadileri ve dağ manzaralarını beraberinde getiriyor.

Bir sonraki yazım “Erivan Gezi Notları” ve “Erivan Gezilecek Yerler”.

1. Merhaba,

Türkiye’den Ermenistan’a direkt girmek yok mu? Fransız pasaportlulara vize lazım mı? Selamlar…

2. 2005 yılında Tiflis’te Ermenistan vizesi için konsolosluğa müracaat ettiğimizde yeşil pasaportumuz olmasından dolayı Erivan’a soracağız üç gün beklersiniz demişler bizde vazgeçip direkt Bakü’ye gitmiştik.